Under min pågående utbildning till speciallärare har jag stött på begreppet 'pedagogiskt kapital' (Henningsson-Yousif och Viggósson u.å.). Pedagogiskt kapital kan förklaras något förenklat som de mentala eller känslomässiga tillgångar eller kompetenser vi har att använda oss av i pedagogiska eller andra sociala sammanhang. Pedagogiskt kapitel har alltså med våra subjektiva erfarenheter att göra och hur dessa erfarenheter både omedvetet och medvetet kommer till uttryck i vår yrkesroll eller i andra sammanhang. Begreppet påminner om 'kulturellt kapital' men är inte socialt förvärvat, utan individuellt. Liksom en fond är kapitalet också rörligt och i ständig förändring - kräver investeringar och dessa investeringar kan vara mer eller mindre lyckade.
Även om jag ställer mig något kritisk (eller skeptisk?) till att i allt för hög utsträckning föra in företagsretorik och begrepp från ekonomiska teoribildningar in i utbildningsvetenskapen, kan jag se en poäng med att lägga en del vikt vid den enskilda läraren när det kommer till skolutveckling. Pedagogiskt kapital tillför en dimension i skolutvecklingen eftersom våra föreställningar om oss själva som pedagoger i stor utsträckning påverkar våra pedagogiska handlingar. Eftersom det handlar om vad vi investerar och vad dessa investeringar ger för avkastning, kan det vara intressant att titta på hela kollegiets sammanlagda fond av pedagogiskt kapital. Vad gäller till exempel värdegrundsarbetet kommer vi troligen alla att efterleva skolans värdegrund olika beroende på vad vi är villiga, eller förmögna att investera. Vad vill och kan jag investera i min undervisning?
Att diskutera:
Hur ser ditt pedagogiska kapital ut?
Hur kan vi tillsammans bygga upp ett pedagogiskt kapital i kollegiet?
Hur skulle detta gemensamma pedagogiska kapital kunna användas i skolutvecklingssyfte?
Om pedagogiskt kapital:
0